2019 rugsėjo 19 d.

Nauji mokslo metai – iššūkis atopiniu dermatitu sergantiems vaikams ir jų tėvams

Rugsėjis – tai naujas etapas vaikams ir jų tėvams, kuomet atžalos pradeda lankyti darželį ar mokyklą.  Šis naujas etapas yra nelengvas ir jis žymi didesnį vaiko savarankiškumą ir atsiskyrimą nuo tėvų.

Tyrimai rodo, jog vidutinio sunkumo ir sunkų atopinį dermatitą turintys mokyklinukai patiria dvigubai daugiau psichologinių ir socialinių problemų ugdymo įstaigoje nei kiti vaikai. Jie turi didesnę riziką patirti atstūmimą, izoliaciją ar patyčias dėl savo ligos. Kitiems vaikams gali neįprastai atrodyti atopiniu dermatitu sergančio vaiko oda (raudoni skruostai, pleiskanojanti oda, bėrimai), jos priežiūros ritualai. Vaikas gali susilaukti nepatogių klausimų ar replikų. Be to, kiti gali nenorėti tokiam vaikui duoti rankos, stovėti, sėdėti šalia ar užsiimti bendra veikla.

Adaptacijos metu visiems vaikams kyla daugiau streso. Adaptacija – tai laikotarpis, kuomet žmogui reikia papildomų jėgų ir resursų prisitaikyti prie pasikeitusios aplinkos ar gyvenimo situacijos, atrasti naujus prisitaikymo mechanizmus, nei turėjo iki tol. Dėl streso gali atsirasti daugiau nerimo, dirglumo, emocijų kaitos, miego problemų. Laikinai prastesnis funkcionavimas yra normalus dalykas šiuo laikotarpiu. Tačiau vaikams, sergantiems atopiniu dermatitu, adaptacijos ugdymo įstaigoje iššūkiai gali būti papildomas streso šaltinis, iššaukiantis ligos pablogėjimą. Svarbu stebėti, kad  minėti sunkumai neužsitęstų per ilgai. Paprastai adaptacija trunka nuo 1 iki 3 mėnesių. Jei simptomai užsitęsė, reikėtų ieškoti priežasčių ir profesionalios pagalbos.

Nors dauguma pedagogų yra girdėję apie atopinį dermatitą, visgi jiems gali būti sunku įsivaizduoti, kokį poveikį ši liga turi vaiko ir šeimos kasdienei gyvenimo kokybei ir kiek laiko kas dieną reikia skirti norint suvaldyti ligos simptomus. Vaikas, turintis atopinį dermatitą, palaipsniui turi išmokti savarankiškai pasirūpinti savo oda. Tai yra nelengvas procesas, tad mokyklos personalo pagalba yra labai svarbi padedant vaikui užtikrinti geresnį jo emocinį, socialinį funkcionavimą ugdymo įstaigoje. Tėvai gali padėti atopinį dermatitą turintiems vaikams lengviau adaptuotis atlikdami tam tikrus paruošiamuosius veiksmus.

 Pasikalbėkite su vaiko mokytojais

Dar prieš rugsėjį tėveliams svarbu pasikalbėti su vaiko ugdytojais ir pasakyti apie vaiko odos problemas.  Kartais tėvai galvoja, kad jeigu niekas nežinos apie vaiko ligą, jis bus mažiau išskiriamas iš kitų ir lengviau adaptuosis. Iš tiesų būna priešingai. Mokytoja yra tas žmogus, kuris galės padėti vaikui išspręsti įvairius praktinius su liga susijusius klausimus (pvz., emoliento tepimas). Be to, mokytoja, žinodama apie vaiko odos problemą, padės atsakyti į kitų vaikų iškilusius klausimus apie vaiko odą bei sukurti draugišką ir palaikančią atmosferą klasėje.

Papasakokite mokytojai ar auklėtojai kuo daugiau apie tai, kas jums padeda namuose įveikti atopinio dermatito simptomus. Mokytojos empatija vaikui padės sumažinti jo gėdos ir emocinio distreso jausmus. Paprašykite mokytojos, kad nelieptų vaikui nesikasyti, o verčiau pasiūlytų trinti ar tapšnoti niežtinčią vietą ir taip išvengti didesnių odos pažeidimų. Papasakokite, kas galėtų palengvinti vaikučio būseną, pvz., šaltu vandeniu sudrėkintas kompresas ant niežtinčios vietos. Gal jūs atradote, kas geriausiai padeda nukreipti vaiko dėmesį, kai jam niežti, ir mokytoja galėtų tai pritaikyti klasėje. Pavyzdžiui, vaikas gali turėti kišenėje streso kamuoliuką ar akmenuką ir jį maigyti, laikyti rankose, net ir pamokų metu.

Labai svarbu šviesti mokytojus ir ugdymo įstaigos personalą apie tai, kas yra atopinis dermatitas ir kaip jis gali paveikti jūsų vaiką. Akademiniai pasiekimai ir dėmesingumas pamokos metu gali nukentėti dėl atopinio dermatito ir tai yra labai svarbi žinia mokytojai. Tyrimai rodo, jog 30% vaikų naktimis miega su pirštinėmis, patiria stiprų niežėjimą net 4-5 kartus per savaitę. Dėl neišsimiegojimo ir niežėjimo vaikas mokykloje/darželyje gali būti dirglesnis, prastesnės nuotaikos, mieguistas.

Tėvams svarbu apsvarstyti savo vaiko bendraamžių draugų švietimą apie atopinį dermatitą. Maži vaikai paprastai labai nori padėti ir yra smalsūs, tad nedidelė edukacija gali labai pagelbėti. Papasakoti gali patys tėvai, ugdymo įstaigos pedagogai arba slaugytoja. Paruošti lankstinukai ar atmintinės padėtų vaikams nepamiršti informacijos bei pasidalinti ja su tėveliais. Jūsų vaikas gali pasakyti, kaip jam pačiam būtų priimtiniausia.

Perspėkite mokytoją, jei vaikui reikia užsitepti kremo ar išgerti vaistus. Gali tekti susitikti su mokyklos administracija ar slaugytoja, kad išsiaiškintumėte, kokia įstaigos politika šiuo klausimu. Geriausia, kad vaikas galėtų užsitepti kremą pats, o vaistus, jei reikia – duotų klasės auklėtoja, jūsų nustatytu laiku.

Aptarkite tam tikras pamokas ar veiklas, tokias kaip sportas, baseinas, šokiai. Jeigu vaikui negalima prakaituoti, mokytoja arba auklėtoja galėtų padėti jam rasti alternatyvius užsiėmimus: piešti, lipdyti, darbą prie kompiuterio. Jeigu vaikas vis dėlto domisi sportu, gali būti pravartu jam pasiūlyti kitokių vaidmenų treniruotėje, kurių metu mažai prakaituojama (pvz., padavinėti kamuolį ar būti sporto komentatoriumi). Tokiu būdu vaikas liks veikloje ir tuo pačiu išvengs prakaitavimo.

Paprašykite, kad mokytoja sutartų su vaiku dėl bendro ženklo (pvz., pakeltas pieštukas), kuris praneštų apie stiprų niežėjimą. Mokytoja jį parodytų vaikui, kai pastebi jo nevalingą kasymąsi, o vaikas parodytų, jei norėtų nenumaldomai kasytis. Aptarkite su mokytoja veiksmų planą, kas galėtų padėti, pastebėjus ženklą. Tai galėtų būti kremo emoliento užtepimas, 10 minučių pertraukėlė, kurios metu vaikas nueina pas slaugytoją ir prideda ledo maišelį ant niežtinčios vietos. Kai kuriems vaikams padeda relaksacijos pratimo atlikimas arba 5-10 minučių relaksacinės muzikos klausymasis. Sutarkite su pedagogu, kad vaikui būtų skirta atskira privati erdvė (pvz. klasėje už spintos), kurioje galėtų pasirūpinti savo oda, nes tualete yra didesnė infekcijų tikimybė.

Perspėkite pedagogą, kokie dalykai gali sudirginti vaiko odą (tiesioginė saulė, vanduo, muilas, kvapai ir pan.). Atopinis dermatitas nebus toks varginantis, jei vaikas su savimi turės dėžutę – mokyklos rinkinį. Parodykite jį mokytojai bei pačiam vaikui, paaiškinkite, kada ką naudoti. Dėžutėje galėtų būti pirštinės, kremas emolientas, antibakterinis tepaliukas, švelnus prausiklis, jei vaikui netinka įprastas muilas ugdymo įstaigoje, rankų dezinfekcinis skystis, įvairaus dydžio pleistriukai, medžiagėlė kompresui, rašytinė instrukcija – kada, kaip, ką naudoti, ko vengti.

Jeigu atopinis dermatitas labai trikdo vaiko funkcionavimą, tėvai gali kreiptis į savo miesto Pedagoginę psichologinę tarnybą, kuri, įvertinus vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, pateiks ugdymo rekomendacijas mokyklai/darželiui. Pavyzdžiui, gali būti rekomenduota leisti vaikui užduotis atlikti kompiuteriu užuot rašant rašikliu ant popieriaus, daryti relaksacijos pertraukėles  pamokos metu.

Paruoškite vaiką

Pasikalbėkite su vaiku apie tai, kodėl jam reikia eiti į ugdymo įstaigą. Vaikui svarbu žinoti, kad tai nėra dėl to, kad tėvams reikia į darbą. Tai yra jo gyvenimo etapas, kur jis gaus naujų žinių, išmoks naujų veiklų, susiras naujų draugų.

Visi vaikai pradžioje nerimauja išsiskyrę su tėvais. Patikinkite, kad jūs jau buvote susitikę su mokytoja ar auklėtoja, ir ji žinos, ką daryti ištikus bėdai.

Jeigu jūsų vaikas eis į mokyklą pirmą kartą, apsilankykite mokykloje su juo dar prieš rugsėjo pirmąją. Pasivaikščiokite koridoriais, neskubėdami pažiūrėkite, kaip rasti tualetą, rūbinę, valgyklą. Būtų svarbu susipažinti su mokytoja. Tuomet atėjus rugsėjo mėnesiui vaikui bent jau bus pažįstama aplinka ir kels mažiau streso. Vaikas galės kreipti dėmesį į kitus dalykus –bendravimą, tvarką, santykius.

Aptarkite su vaiku, ką jis galėtų daryti, kai jam norėsis kasytis. Būtų gerai, kad tiek namuose, tiek mokykloje, jis naudotų tuos pačius metodus. Padarykite vaikui dėžutę – mokyklos rinkinį, kuriame būtų visos reikalingos odos priežiūros priemonės.

Nereikia, kad vaikas visiems pasakotų apie savo odą, tačiau kartais žmonėms gali būti smalsu. Paruoškite vaikui paprastus atsakymus į klausimus apie jo odą, taip padėsite jam nepasimesti ir nejausti gėdos. Pavyzdžiui:

  • „Tai egzema – sausa ir niežtinti oda“.
  • „Tai tarsi alergija ir ji nėra užkrečiama“.
  • „Tai nieko ypatingo“.

Žaisdami vaidmenų žaidimus pasitreniruokite su vaiku atsakyti ramiu, tvirtu balso tonu. Svarbu, jog kiti vaikai nepastebėtų gėdos dėl atopinio dermatito, antraip jie gali pradėti erzinti.

Kartais vaikas gali būti nusiminęs ir nusivylęs, ypač tada, kai jo diena nebuvo sėkminga. Nusivylimo pasakymai „kodėl man“, „kodėl aš toks“ verčia tėvus ieškoti teisingų atsakymų, tačiau tėvams būtų daug svarbiau neskubėti ir duoti vaikui suprasti, jog jūs jį suprantate ir palaikote.

Ugdymo įstaiga yra ta vieta, kur vaikai pradeda vieni su kitais konkuruoti, lenktyniauti. Padėkite savo vaikui atrasti jo gabumus bei talentus nepaisant ligos, papasakokite apie juos mokytojai. Vaikai paprastai mėgdžioja savo tėvus, todėl tėvams svarbu atkreipti dėmesį, ar jie tiek pat laiko kalba apie vaiko gebėjimą žaisti futbolą ar mokėjimą skaičiuoti, kiek apie atopinį dermatitą. Mokytoja pažinodama vaiką ne tik kaip sergantį, bet kaip asmenybę, padės jam susidraugauti su bendraamžiais, paskatins atskleisti gebėjimus socialinėse situacijose.

Pasiruoškite patys

Vaikui pradėjus lankyti ugdymo įstaigą tėvai turi mažiau kontrolės nei būdami namuose su vaiku. Tėvams labai svarbu suprasti savo pačių požiūrį ir jausmus į didesnį vaiko atsiskyrimą.

Ambivalentiški tėvų jausmai - džiaugsmas, pasididžiavimas, kartu baimė, nerimas ir liūdesys yra normalūs jausmai vaikui atsiskiriant nuo tėvų, tačiau vaiką jie gali išgąsdinti. Jeigu tėvai patys labai nerimauja, karštligiškai vaikui pasakoja, kaip bus, ką daryti ir ko nedaryti, vaikas būtinai pajus tėvų nerimą ir į mokyklą ar darželį reaguos su didesne baime. Jeigu tėvams taip neramu ir baisu, tai turėtų nesinorėti ten eiti ir likti. Svarbu, jog tėvai savo liūdesio, nerimo, baimės jausmus aptartų tarpusavyje arba su specialistais. Nemažiau svarbus yra tėvų pasitikėjimas pedagogais bei mokyklos ar darželio personalu, kad jie bendradarbiaus ir darys ką gali geriausia, kad padėtų jų vaikui ugdymo įstaigoje. Jeigu tėvai galvoja, kad vaikas bus vienas, suaugę tinkamai nepasirūpins, auklėtoja nekreips dėmesio, vaikas jaus didelį stresą likdamas be tėvų. Vaikas turi matyti, jog tėvai jaučiasi pakankamai ramiai ir pasitikėdami išleidžia jį į pasaulio pažinimo vietą – mokyklą.

Parengė psichologė psichoterapeutė Gražina Liutkevičė

PASIDALINTI

Patarimai tėvams, kaip tinkamai nubrėžti elgesio ribas ir patenkinti vaiko poreikius

Auklėdami vaikus tėvai privalo turėti tiek „gerąją “, tiek „blogąją“ ranką, kurių viena patenkina vaiko poreikius: glosto, užjaučia, duoda, o kita - nustato taisykles, draudžia, išlaiko ribas.

Skaityti daugiau
skaityti 3 minutes

Kaip atopinis dermatitas paveikia tėvų gebėjimą nustatyti ribas vaikams?

Atopinis dermatitas yra odos liga, kuri paveikia visą šeimą. Daug laiko atima kasdienė odos priežiūra, sergantis vaikas būna irzlesnis, dirglesnis, prasčiau miega. Kaip vaikui nustatyti tinkamas ribas?

Skaityti daugiau
skaityti 5 minutes

Atopinis dermatitas – ne tik odos liga, bet ir iššūkis visai šeimai

Atopinis dermatitas yra vaiko odos liga, kuri paveikia ne tik vaiką, bet ir tėvus, kurie susiduria su nemenkais iššūkiais. Ši liga daro didelę įtaką šeimos gyvenimui, rutinai, kasdienėms veikloms.

Skaityti daugiau
skaityti 5 minutes